Profesor zwyczajny Sławomir Żurek (z KUL-u!) kilka dni temu na spotkaniu Stowarzyszenia Oświatowego im. Klonowica wygłosił batdzo ciekawe tezy, referując wyniki ogromnych badań naukowych. Przebadano ponad 16 tys. uczniów gimnazjów i setki nauczycieli, bibliotekarzy, dyrektorów szkół. To jedne z największych badań na świecie!
Badano wpływ nauki w gimnazjach na kompetencje i zdolność do interpretacji, a więc samodzielnego myślenia. Wynika z nich, że gimnazja spowodowały, iż polski system edukacyjny jest jednym z trzech najlepszych na świecie, co swoją drogą potwierdzają międzynarodowe badania nukowe robione przez OECD. Jedynie Finlandia i Irlandia mają lepsze systemy. Odrobinę lepsze.
Zalety naszego systemu:
– buduje kompetencje analityczno-interpretacyjne, a nie historyczno-rzeczowe, jak chce PiS,
– uczy pracy zespołowej,
– zwiększa elastyczność i gotowość do zaadaptowania się do nowych warunków
oraz wiele innych. A my to chcemy zniszczyć! Sam miałem krytyczny stosunek do gimnazjów, uważając, że nie mają one istotnego znaczenia. Tak jednak nie jest.